Sunday, May 25, 2014

SIRI 10/2014: REST HOUSE TAIPING @ CASUARINA INN TAIPING

     Pada 26 April lalu, Kelab S.E.E.C sekali lagi meneruskan siri tinjauan, kali ini Taiping menjadi destinasi tumpuan. Seramai 6 orang krew dan seorang sukarelawan mengikuti siri tinjauan kali ini yang diadakan di Rest House Taiping @ Casuarina Inn.
      Berikut sedikit cerita atau info berkenaan dengan tapak aktiviti kali ini :-

    Casuarina Inn @ Rest House Taiping dahulunya adalah rumah rehat milik Kerajaan British. Dan pernah dijadikan kem dan dorm untuk tentera British. Kemudian Kerajaan Negeri Perak mengambil alih bangunan ini untuk dijadikan rumah rehat Taiping dimana upacara perasmian dilakukan oleh Almarhum Sultan Idris Shah pada 12 September 1972, dan dikelolakan oleh Jabatan Kerja Raya (JKR). Kemudian, ianya ditukar kepada casuarina Inn Taiping dan dirasmikan oleh Mantan MB Perak, Tajol Rosli pada 20 Mei 2000.
Di perkarangan bangunan terpacak 32 tiang putih yang tinggi menghala masuk ke kawasan hotel. Ia mempunyai 24 bilik standard dan dua bilik untuk keluarga, lengkap dengan kemudahan seperti kafe. Sehinggalah bulan 12 2010, keadaan biliknya tidak teratur dan pemiliknya mengalami kerugian kerana dikatakan tempat tersebut ‘keras’ dan mempunyai makhluk halus dari cerita dan pengalaman pengunjung yang pernah menginap di sini.
     Pada 2010, Casuarina Inn dicadangkan sebagai tapak permulaan bagi kereta kabel yang menghubungkan Bukit Larut, namun projek ini tidak diteruskan.
       Sekarang bangunan ini telah ditutup dan ditinggalkan sepenuhnya begitu sahaja




























No comments:

Post a Comment